Defectarea acumulatorilor
Stratificarea acidului - cauza frecventa a defectarii acumulatorilor
O cauza frecventa a defectarii acumulatorilor moderni cu aliaj de calciu este sulfatarea masei active, ca urmare a stratificarii acidului.
Stratificarea acidului din acumulatorii cu calciu deriva in principal din sarcini ciclice sau din incarcarea la tensiuni mai joase, mai ales dupa o descarcare profunda (de exemplu luminile lasate aprinse).
Ca o consecinta a amestecarii insuficiente a electrolitului, straturile sunt formate cu niveluri diferite ale densitatii acidului, densitate redusa in partea de sus (de exemplu, 1.20 kg/l) si foarte ridicata in partea de jos (de exemplu, 1.34 kg/l) a acumulatorului.
Un acumulator nestratificat, complet incarcat are o densitate a acidului de aprox. 1.285 kg/l (corespunde unei tensiuni de 12.75V). Atunci cand este descarcat, densitatea acidului coboara si atat masa pozitiva cat si cea negativa se transforma in sulfat de plumb. In timplul incarcarii, placa pozitiva este transformata inapoi in oxid de plumb si placa negativa in plumb.
Mai mult, incarcarea rezulta de asemenea in acid sulfuric foarte concentrat, cu un nivel corespunzator de ridicat de densitate a acidului de aproximativ 1.80 kg/l, care, ca urmare a gravitatiei coboara in partea de jos a acumulatorului, unde se amesteca doar partial cu acidul diluat din celula.
De la acid la stratificarea masei
Daca densitatea ridicata a acidului din partea de jos se pastreaza pentru o perioada mai lunga, aceasta duce la deteriorarea de durata a maselor active. Mai presus de toate, masa negativa se sulfateaza si pe masura ce timpul trece, rezulta sulfat de plumb grosier, care cauzeaza pierderi structurate ireversibile in masa negativa.
Aceste cristale grosiere de sulfat de plumb din partea de jos a placii sunt dificil de dizolvat si, prin urmare, incarcarea este obstructionata si intervine numai in partea superioara, non-sulfatata a placii. Aceasta incarcare insuficienta inseamna ca nu mai sunt obtinute capacitatea deplina si capacitatea de pornire la rece.